fredag 4. desember 2015

Har dåkker grammafonstifta?


Røst 15-1-75

Kjære Dåkker Glassmagasine.

Har dåkker grammafonstifta?

Ja, har dåkker ikkje stifta? Det skull vel eg vette, eg har jo kjøft stifta hos dåkker førr. Eg kjøft no førræsten et kjøleskap og en allæktriskomn også, men det har jo ikkje nåkke med grammafon' å gjær.
De er vel dyr no, de dærre stiftan?

Sist eg kjøft trur eg at han kosta en fæmti kron', en sånn liten sjit. Det ska' mange seia på lainn bærre før å holde seg med musikk. No ska' dåkker ikkje være redd førr at eg ska' skjæmme ut stiften med bærre sjit-musikk. Nei då, eg har fine grammafonplate, gruv ikkje førr det. Eg ska' sei dåkker han Hilmar Aleksandersen han er steikanes god å gnekk på fela. Ja, eg har anner plate også, jada! Da vart no så stusselig no sia eg vart fri førr stift. Ute er det no bærre dyr-vêr, sø'vest og regn, så det er leksom et horn-orkæster utførr væggen. Dæffør så tænkt eg at det kunne gjær seg med litt mot-ild åt han Gammel Erik - Bojarenes inntogs-marsj, førr æksæmpel, eiller nåkka med ho Kirsten Flakstad.
Nei, vêret det ist eg mest ikkje å snakk om.
Bruk som ikke lenger er i sjøen.

Han har no rast sjett-sjur i ei heil vekka no. Eg tenke mest på kaillan som har bruk i sjøen. Der skal bli mykkje gammel-mons i garnan, vesst ikkje skreien har gjømt seg i de trålfrie sonan.

Så vesst dåkker har en sånn stift, kuinne ikkje dåkker ha seinna meg en i postoppkrav? Så må dåkker helse de to karan som sælt meg kjøleskap og allæktriskomn. Eg har ikkje vorre plaga med nån av tengan en einaste gong. Kuns bærre når strømmen er vække. No må dåkker eindelig hus på deinn stiften.


H. A. Hansen

8025 RØSTLANDET







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar